AutoDesire

Vždycky ve dvou a bez klimatizace ani ránu. Jak Češi vybírají ojetiny?


Co bylo ještě před pár lety v ojetém autě příjemným luxusem, stává se postupně naprostým standardem. Český zákazník je čím dál náročnější, a tak se například vozy bez klimatizace nebo couvacích senzorů přesouvají pouze do nejlevnějších kategorií. Při výběru svého budoucího vozu mnohem více než celkový počet kilometrů zákazníci zohledňují jeho celkovou historii a původ. Do bazaru také přicházejí zásadně ve dvou a velmi záleží i na tom, zda nakupuje muž, či žena. Vyplývá to z nejnovějších dat inovační laboratoře AuresLab, která dodává analýzy síti autocenter AAA AUTO.

Rozhodování, jaký vůz zvolit, bývá často poměrně složité. „V padesáti procentech případů mají zákazníci vůz předvybraný na základě recenzí nebo zkušeností. Z toho polovina na výběru trvá, druhá polovina se nechá přesvědčit k jiné volbě,“ říká Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu. Čtvrtina lidí pak vybírá mezi několika modely a rozhoduje se na základě možnosti vyzkoušení na místě. Poslední čtvrtina pak nemá vůbec představu a nechá si doporučit vůz na místě. „Podle našich dat jen naprosté minimum zákazníků přichází do autobazaru s naprosto přesnou představou, co chce pořídit,“ dodává Gálik.

Ve dvou se vybírá nejlépe

Nejčastěji lidé přicházejí vybírat ojetinu ve dvou, zhruba v 80 % případů. „Na prohlídku chodí většinou v páru, méně často pak například otec a syn nebo dva kamarádi. Většinou se tak chrání před neuváženým nebo impulzivním nákupem,“ popisuje Gálik. Výjimečná není ani návštěva celé rodiny. Nejčastějším modelem je společné řešení finanční stránky, technické záležitosti připadají ve většině případů muži. Samotnou koupi pak v 77 % případů provádějí též muži.

Muži a ženy pak při výběru zohledňují řadu rozdílných faktorů. „Pro ženy je u vozu nejtypičtějším požadavkem minimum budoucích servisních nákladů, vyžadují je zhruba čtyři z pěti zákaznic. Muži s budoucím servisem více počítají,“ vysvětluje Gálik. A zatímco muži se podle očekávání více zajímají o technické parametry vozu, pro ženy je mimo exteriéru a barvy velmi důležité například množství odkládacích ploch a přihrádek v interiéru. Ženy ve svých autech také preferují benzinové motory, a to v 60 % jim prodaných aut. U mužů je situace vyrovnaná, mírně „vyhrávají“ naftové pohonné jednotky s 51 % prodaných.

Servisní historie nade vše, nároky na výbavu rostou

U ojetiny je klíčová její minulost, která napoví o reálném stavu vozu. U zákazníků v důležitosti vévodí údaj, zda byl vůz havarovaný a zda má doložitelnou servisní historii, tyto údaje vyžadují v téměř 100 % případů. Rozhodujícím faktorem už ale často není počet najetých kilometrů: v průměru 8 z 10 zákazníků raději zvolí vůz s vyšším nájezdem a jasnou historií než s nižším a nejasnou minulostí. „S rostoucí náročností zákazníků se vozy bez jasného původu stávají téměř neprodejnými, proto je u nákupu vždy detailně prověřujeme,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

Co se týká výbavy, ve voze nad 100 tisíc korun už 95 % zákazníků automaticky očekává klimatizaci a elektricky ovládaná okna. Nad 200 tisíc korun už zákazníci standardně vyžadují navíc Bluetooth připojení telefonu nebo tempomat. „Velmi záleží také na rodinné situaci. Pro rodiče s dětmi je například klíčové uchycení autosedaček ISOFIX. Roste i poptávka po vozech s tažným zařízením, ne nutně kvůli vozíkům, ale třeba pro uchycení nosiče na kola,“ popisuje Stanislav Gálik.

O AuresLab:

Inovační laboratoř AuresLab zastřešuje inovační projekty sítě autocenter AAA AUTO. Od založení na počátku roku 2018 již představila několik úspěšných projektů jako prodej investičních vozů Mototechna Classic, službu dlouhodobého pronájmu Mototechna Drive nebo aplikaci pro řízení skladových zásob vozů pomocí umělé inteligence Stock Allocation. Výkonným ředitelem AuresLab je Stanislav Gálik, který dříve působil také na pozici poradce pro inovace v rámci České spořitelny, je v oboru start-up projektů a inovací již zkušeným manažerem, v minulosti založil a posléze úspěšně prodal módní značku Galard a spoluzaložil inovační centrum Unifer.

 


Reklamu na tomto webu zajišťuje MediaPartner.cz | Kontakt