Zapsání alternativního rozměru pneumatik do TP

Každý vůz má od výrobce daný jeden nebo více rozměrů pneumatik, který na něj lze bez komplikací s úřady či policií obout. Ty však nemusí být pro řidiče vždy vyhovující, a proto se může stát, že z různých důvodů bude potřeba zapsat alternativní rozměr. Co dělat pak?

Začneme od začátku – proč vlastně zapisovat alternativní rozměr pneu a proč si nevystačit s těmi základními, uvedenými ve velkém TP? Důvody jsou různé, někdo chce na zimu užší pneumatiky kvůli lepším jízdním vlastnostem na sněhu a ledu, jiný zase chce nízkoprofilové a široké pneumatiky kvůli vzhledu vozu a sportovnější jízdě. Pokud váš chtěný rozměr nenajdete ve velkém technickém průkazu mezi těmi povolenými, jediným řešením je zakoupit kola schválená zkušebnou pro provozování na vašem voze, která mohou mít i alternativní rozměr pneumatik. Ale nezoufejte – nejedná se pouze o standardní rozměry pneumatik – legálně s alu koly můžete mít i devatenáctky na Octavii s pneu 225/35 R19.

Mít na autě kola, která nejsou zapsaná v TP, nedoporučuji. Vozidlo vám tak neprojde STK a i pojišťovny se mohou bránit případnému pojistnému plnění. Možnosti zápisu do TP jsou následující:

1. Zápis rozměru alu kol/pneumatik na základě typového listu

Nejjednodušší cestou je nakoupit homologovaná alu kola, ke kterým dostanete typový list pro vaše vozidlo. Takový zápis se provádí bez souhlasu výrobce vozidla, tudíž odpadá nutnost vše řešit přes prodejce vozu. Spolu s typovým listem k zápisu potřebujete ještě schválení KBA, který vám vystaví kontrolní technik STK. Je třeba si dávat pozor na to, aby vaše vybrané STK disponovalo techniky typu K. Takoví technici se nenacházejí na všech STK, pouze na těch s rozšířenou působností, proto je třeba se informovat předem. Při návštěvě STK byste kola již měli mít na voze. Po vydání potvrzení technikem vám již nic nebrání vydat se na místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, kde předložíte typový list, potvrzení od technika a samozřejmě technický průkaz vozidla.

2. Zápis na základě prohlášení autorizovaného dovozce a kontrole v pověřené zkušebně

Tento způsob je podobný tomu s typovým listem – typový list v tomto případě nahrazuje posudek TÜV, který musí být přeložen do českého jazyka. Opět se musí jednat o posudek pro váš vůz, který si vyžádejte od prodejce. Navíc je k tomu třeba také prohlášení autorizovaného dovozce kol, který je uveden v seznamu Ministerstva dopravy. Stejně jako v bodě jedna je třeba potvrdit montáž technikem STK, poté již stačí opět zajít na úřad.

3. Zápis individuelně dovezených ráfků na základě kontroly v pověřené zkušebně

Jedná se o zápis pouze pro některé vozidla KIA, Hyundai a BMW 318D. Opět je třeba potvrdit montáž technikem a předložit typový list, který je dostupný na webových stránkách MD viz níže.

Na závěr se ještě sluší říct, že se nemusí jednat pouze o alu kola. V případě zimního provozu vozu se mnohem častěji používají plechové disky s užšími pneu, pro které tyto tři body také samozřejmě platí. Příkladem budiž například rozměr pneu 165/70 R14 na Fabii, který je na zimu ve spojení s plechovým diskem ideální.

Zdroj, seznam držitelů schválení: http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/
Dovoz_registrace_a_schvalovani_vozidel/Schvalovani_vozidel/Zapis_rafku_a_pneumatik/
Postup_zapisu_rafku_a_pneumatik_do_technickeho_prukazu_vozidla.htm

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *